U sklopu Muzičkoga biennalea Zagreb
Dirigent i skladatelj Berislav Šipuš
Redateljica Marina Pejnović
Nastavljajući plodnu suradnju s Muzičkim biennaleom Zagreb, koja seže do samih početaka djelovanja ove ugledne glazbene manifestacije, znači više od trideset godina, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu praizvest će suvremeno operno djelo Posljednji intermezzo Berislava Šipuša.
Opera prati hrvatskoga pisca Janka Polića Kamova na putovanju motiviranom željom za bijegom od nesretne ljubavi, bolesti, obiteljske smrti i političkoga djelovanja. Skokovito putovanje, kanalizirano Kamovljevim pjesničkim motivima, oslikava njegovu nemogućnost bijega, jer zapravo želi pobjeći od prepoznavanja staroga u novome, poznatoga u nepoznatome, od onoga zapisanog sudbinom. Autori libreta Ivan Penović i Marina Pejnović, koja će i režirati predstavu, podijelili su ovo putovanje u četiri dijela, koji se događaju u četiri lučka grada: Rijeci, Genovi, Marseilleu i Barceloni, u kojoj pisac i umire. Kroz pjesničko se stvaralaštvo panoramski pomaljaju slike razdoblja u kojemu su živjeli likovi opere. Slike prikazuju sukobe i nadvladavanje vremena kroz koje prolaze lučki gradovi izgrađeni kroz povijest, koji su uvijek i utočišta lutalica. Slike se izmjenjuju, ali su uvijek sačinjene od ritmova koji se ukrštavaju; ritmova ljudi naspram ritmova grada. I dok se ritam grada mijenja napretkom, ljudi uvijek ostaju isti, jer oni uvijek bježe od samih sebe.
Berislav Šipuš (1958.) je rođen u Zagrebu, gdje je diplomirao kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, na kojoj je danas redoviti profesor Odsjeka za kompoziciju i glazbenu teoriju. Bio je ravnatelj Zagrebačke filharmonije, producent, a zatim ravnatelj Muzičkoga biennalea Zagreb te voditelj Ansambl Cantus od utemeljenja 2001. Za skladateljski rad nagrađen je mnogim domaćim i inozemnim nagradama, a nositelj je nekoliko značajnih odličja, među kojima i francuskog odličja Viteza reda umjetnosti i književnosti.
Marina Pejnović je rođena je 1992. u Zagrebu, gdje je 2013. završila dodiplomski studij, a 2018. magistrirala kazališnu režiju i radiofoniju na Akademiji dramske umjetnosti. Pripada među najaktivnije redateljice mlađe generacije; režirala je dio trilogije Odbrojavanje – na piru s Držićem i Nalješkovićem, Geranium te Dubrovačka zrcala – tri struka lovorike, pelina i vrijesa na Dubrovačkim ljetnim igrama, Odjenuti gole Luigija Pirandella i Nemreš pobjeć od nedjelje Tene Štivičić u dubrovačkome Kazalištu Marin Držić, autorski projekt Kad tad u zagrebačkome ITD-u, Nema života na Marsu Une Vizek, mjuzikl Glazba srca mog u varaždinskome Hrvatskom narodnom kazalištu, autorski projekt Avantura brokule i češnjaka te Uljez u kažiprstu (prema motivima crtanog filma Bilo jednom... ljudsko tijelo) u šibenskome Hrvatskom narodnom kazalištu, autorski projekt Krleža alla Gavella u sklopu Krležinih noći u Gradskome dramskom kazalištu Gavella, Bilježnicu Robija K. i Teoriju zavjere u Satiričkome kazalištu Kerempuh, operu Orfej i Euridika Christopha Willibalda Glucka u sklopu sveučilišnoga projekta triju umjetničkih akademija i TTF-a, predstave za djecu Zeko traži potočić za ZiM (Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci i Malik) te Leti, leti u suradnji Zagrebačkoga kazališta mladih i Gradskoga kazališta u Braunschweigu. Režirala je i nekoliko kulturnih manifestacija, među ostalima dodjelu Nagrada hrvatskog glumišta 2015. te otvaranje Dubrovačkih ljetnih igara 2020. U sklopu emisija Radio atelje i Radio igra za djecu i mlade na Trećem programu HRT-a, režirala je više radio-drama i radio-dokumentaraca. Godine 2015. dobila je Dekanovu nagradu i stipendiju Rotary kluba za izvrsnost, a 2020. na Danima satire Fadila Hadžića dobila je nagradu za najbolju režiju, za predstavu Bilježnica Robija K.
Režija poluscenske praizvedbe opere Posljednji intermezzo Berislava Šipuša prva je suradnja Marine Pejnović s Operom Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.
Berislav Šipuš
POSLJEDNJI INTERMEZZO
u suradnji s Hrvatskim društvom skladatelja i
31. Muzičkim biennaleom Zagreb
(poluscenska izvedba)
Opera u 4. čina po motivima tekstova Janka Polića Kamova, Cesarea Pavesea, Paula Celana i Federica Garcíe Lorce
Dirigent Berislav Šipuš
Redateljica koncerta i kolibretistica Marina Pejnović
Dramaturg i kolibretist Ivan Penović
Scenografkinja Liberta Mišan
Kostimografkinja Tea Bašić Erceg
Oblikovatelj svjetla Elvis Butković
Video Ivan Lušičić – Liik
Zborovođa Luka Vukšić
Praizvedba 18. rujna 2021.
ANSAMBL
Janko Polić Kamov Karlo Mrkša, govorna uloga
Kitty Stefani Pijetlović
Prvi prijatelj / prosvjednik / vojnik / Ciganin Matej Predojević Petrić
Drugi prijatelj / prosvjednik / vojnik / Ciganin Jurica Jurasić Kapun
Treći prijatelj / prosvjednik / vojnik / Ciganin Luka Ortar
Ciganka Dubravka Šeparović Mušović
Nezakonito Dijete Mia Negovetić
ORKESTAR I ZBOR OPERE HRVATSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA U ZAGREBU
Inspicijentice Aleksandra Ćorluka, Zrinka Petrušanec
Šaptačica Marija Dražančić
Koncertne majstorice Vlatka Peljhan, Mojca Ramušćak
Električna gitara Elvis Stanić
Umjetnička voditeljica opernog studija Nina Cossetto
Korepetitori Vjekoslav Babić, Helena Borović, Silvana Čuljak