Ivan pl. Zajc Nikola Šubić Zrinjski 165 min

Nikola Šubić Zrinjski

Autorski tim

Dirigent

Josip Šego

Redatelj

Krešimir Dolenčić

Scenografkinja

Dinka Jeričević

Kostimografkinje

Ika Škomrlj i Dženisa Pecotić

Koreografkinja

Sonja Kastl

Asistentica redatelja

Kristina Grubiša

Asistentica koreografkinje

Božica Lisak

Oblikovatelj svjetla

Deni Šesnić

Baletni majstor

Iva Višak

Zborovođa

Luka Vukšić

Prijevod libreta na engleski

Tijana Gojić Topolnik

Ansambl predstave

NIKOLA ŠUBIĆ ZRINJSKI

Siniša Hapač

EVA

Tamara Franetović Felbinger, Lana Kos

JELENA

Josipa Bilić

JURANIĆ

Domagoj Dorotić

ALAPIĆ

Ozren Bilušić

PAPRUTOVIĆ

Ivo Gamulin

SULEJMAN

Ivica Čikeš

SOKOLOVIĆ

Stjepan Franetović

LEVI

Davor Nekjak

MUSTAFA

Lovre Gujinović

ALI PORTUK

Alen Ruško

BEGLERBEG

Robert Palić

GLASNIK

Alen Ruško

HRVATSKA VILA

Danijela Batur

TURSKA VILA

Dunja Zaričić

ANDANTE BALLABILE

Ozana Mirković Blokar, Ivančica Alajbeg, Paulina Žanetić, Makeely Foster

ARAPSKI PLES

Tihana Trupeljak Bujanić, Petra Vargović Stanciu, Dora Blaić

ORIJENTALNI PLES

Dora Kovač, Mario Diligente

JELENIN SAN

Dora Kovač, Azamat Nabiullin Sanda Miš, Dunja Zoričić, Ivančica Alajbeg, Tihana Trupeljak Bujanić, Petra Vargović Stanciu, Daria Brdovnik, Paulina Žanetić, Makeely Foster, Ozana Mirković Blokar, Dora Blaić, Estrella Cebrino Torres, Lada Rora

ORKESTAR I ZBOR OPERE HRVATSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA U ZAGREBU

Inspicijentice

Aleksandra Ćorluka, Zrinka Petrušanec

Šaptačica

Marija Dražančić

Koncertne majstorice

Vlatka Peljhan, Mojca Ramušćak

Voditelj studija opernih uloga

Darijan Ivezić

Voditeljica korepetitora

Nina Cossetto

Korepetitorice

Helena Borović, Hui Won Lee

Premijera

05.11.1994

Praizvedba opere Nikola Šubić Zrinjski 1876. godine Ivana pl. Zajca, osnivača i organizatora zagrebačkoga opernog kazališta, bila je višestruko važan kulturološki događaj, između ostaloga i zato što je označila rođenje još jedne umjetničke grane unutar Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu – Baleta. Tematizirajući posljednje sigetske dane hrvatskog junaka Nikole Šubića Zrinskog i njegovu junačku pogibiju, djelo je već na praizvedbi doživjelo nezapamćen uspjeh, zadržavši do danas počasno mjesto na hrvatskoj opernoj sceni. Najveći ushit izazvala je potresna zakletva sigetskih junaka i finale U boj, u boj, koji je kao zborska pjesma skladan deset godina prije same opere. Veliku popularnost djelo može zahvaliti portretiranju stvarnog junaka hrvatske povijesti, koji je u teškim uvjetima turske najezde spasio Slavoniju od potpuna porobljavanja. Iako nije uspio spriječiti Turke u osvajanju nekih gradova, Zrinski je hrabro poginuo braneći Siget.
Osim iznimno domoljubna ozračja koje prevladava u operi, bitna karakteristika Zajčeva rukopisa vidljiva je i u diferenciranu prikazu dvaju suprotnih svjetova, od kojih svaki nosi svoja obilježja. Pomno profilirajući likove junaka Zrinskoga i sultana Sulejmana prema povijesnim činjenicama, Zajc je kao antipode stvorio značajne ženske likove hrvatske operne literature, Evu i Jelenu, namijenivši im vrlo važnu dramaturšku i glazbenu zadaću.

Postoje opere i postoji Zrinjski.— Boris Papandopulo
Poseban vrhunac Zajčeve opere, koji Dolenčić naglašava svojom režijom, a Marof i Franetović dodatno produbljuju svojim izvedbama jesu susret Zrinjskoga i Sokolovića u drugom činu, kada turski vezir nudi grofu kraljevsku krunu u zamjenu za ključeve Sigeta, a Zrinjski odbije riječima: Hrvatu ban je kralj, on mjesto kralja vlada.— Vjesnik

Vezane novosti

Opera