Frano Parać Judita 80 min

Judita

Autorski tim

Libreto

Frano Parać u suradnji s Tonkom Maroevićem

Dirigent

Ivan Josip Skender

Redateljica

Snježana Banović

Scenograf

Zlatko Kauzlarić Atač

Kostimografkinja

Dženisa Pecotić

Koreografkinja

Blaženka Kovač Carić

Oblikovatelj svjetla

Deni Šesnić

Zborovođa

Luka Vukšić

Jezični savjetnik

Joško Ševo

Prilagodba libreta na standardni hrvatski jezik

Mirna Rustemović

Asistent dirigenta

Davor Kelić

Asistentica redateljice

Kristina Grubiša

Asistentica scenografa

Karla Kocijan

Asistentice kostimografkinje

Tihana Cizelj i Sanja Jureško

Asistentica koreografkinje

Matea Bilosnić

Audiozapis

U predstavi se rabi audiozapis dijelova Posvete Judite Marka Marulića u interpretaciji Zlatka Crnkovića uz dozvolu Književnoga kruga Split.

Ansambl predstave

Judita

Dubravka Šeparović Mušović, Sofija Petrović

Oloferne

Ivica Čikeš, Matija Meić

Ozija

Domagoj Dorotić, Stjepan Franetović

Eliakim

Siniša Štork, Mate Akrap

Akior

Roko Radovan, Ivo Gamulin

Abra

Emilia Rukavina, Dina Jularić Ivančić

Ruta

Ivana Lazar, Petra Cik

Vagav

Marin Čargo, Ivan Šimatović

Prvi Svećenik

Lovre Gujinović, Siniša Galović

Drugi Svećenik

Mario Bokun, Damir Klačar

Olofernova vojska – plesači

Samuele Berbenni, Thomas Boddington, Vito Križnjak, Ovidiu Muscalu, Dan Rus, Vid Vugrinec, Ossian Montemartillo

Gošće

Kristina Grubiša, Raffaella de Luca / Dorotea Ilečić Sever

ORKESTAR I ZBOR OPERE HRVATSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA U ZAGREBU

Inspicijentice

Aleksandra Ćorluka, Zrinka Petrušanec

Šaptačica

Marija Dražančić

Koncertne majstorice

Mojca Ramušćak, Vlatka Peljhan

Baletna majstorica

Iva Višak

Voditelj studija opernih uloga

Darijan Ivezić

Voditeljica korepetitora

Nina Cossetto

Korepetitorice

Helena Borović, Hui Won Lee

Premijera

04.10.2024

Praizvedba

14.07.2000

Dirigent IVAN JOSIP SKENDER
Redateljica SNJEŽANA BANOVIĆ

U godini Marka Marulića, u kojoj obilježavamo 500. obljetnicu smrti oca hrvatske književnosti, prvi premijerni naslov Judita operna je uspješnica hrvatskog skladatelja i akademika Frane Paraća, svojevrsni raritet među suvremenim hrvatskim operama, ne samo po nezapamćenoj recepciji publike, već i po broju obnova koje su uslijedile nakon praizvedbe.

Judita je prvi književni ep na hrvatskom jeziku našega splitskog Vergilija koji se dopisivao s papom Hadrijanom IV., čiji je Evanđelistar u tamnici čitao Thomas More, a onaj iz 1529. u osobnom vlasništvu engleskoga kralja Henrika VIII. sačuvan je s brojnim kraljevim vlastoručnim marginalijama. Franjo Saleški sa sobom je nosio Marulićevu zbirku poučnih vjerskih priča Institucije. Judita je napisana 1501., a objavljena 22. travnja 1521. godine, povodom čega taj datum postaje i Danom hrvatske knjige.

Marulićeva i Paraćeva Judita tematizira priču preuzetu iz biblijske Knjige o Juditi o lijepoj udovici iz Betulije koja odlučuje zavesti i ubiti asirskog vojskovođu Oloferna i tako spasiti židovski narod. U taboru asirske vojske ona nagovara Oloferna da osvoji Betuliju, a Oloferno, zaslijepljen Juditinom ljepotom i mudrošću, za nju priređuje zabavu. Ostavši sama s pijanim Olofernom, Judita ga ubija njegovim mačem, uzevši kao dokaz Olofernovu glavu. Juditu, najsjajniji dragulj naše književnosti, koju Marulić predstavlja kao primjer narodu da osvijeste što može učiniti vjera u Boga i pravdu u vrijeme opasnosti od prodora Turaka, Parać izvodi u dva čina i sedam slika. Skladatelj Parać, uz pomoć nekadašnje dramatizacije Judite Marina Carića a u suradnji s Tonkom Maroevićem, sam sebi povjerava ulogu libretista, ujedinivši time nekadašnji Wagnerov ideal skladatelja-libretista.

Nakon praizvedbe kritičar Miljenko Grgić ustvrdio je kako su se »bujice ushita na kraju predstave slile u jedinstveni usklik kako Marulovu geniju (kojemu dugujemo poetski predložak), tako isto i Paraću kao tvorcu opere, čija je sigurna budućnost bila zajamčena činom izmaštane izvedbe«. Paraćeva Judita, u dramaturškom i skladateljskom postupku obrade sižea, jasna je i zaokružena cjelina objedinjena Marulićevim stihom koji je Parać znao transponirati u svoj poetski jezik.

Nova će inscenacija Judite, u režiji Snježane Banović i pod dirigentskim vodstvom Ivana Josipa Skendera, još jednom predstaviti ovo operno djelo bez presedana koje može ravnopravno stati uz bok opernim tekovinama suvremene glazbe.

Opera